Europska noć bez nesreća

24

U subotu, 20.10.2018. odgovorni mladi vozači (Responsible Young Driver ) bili su prisutni u noćni klubovima.

U organizaciji udruge “SIGURNOST U PROMETU”, u sklopu akcije ‘Europskog foruma mladih’ i organizacije ‘Odgovorni mladi vozači’ (“Responsible Young Drivers” – RYD) u noći sa subote na nedjelju 20./21. listopada 2018. po sedmi put se u RH te drugi put u Dubrovniku održala već tradicionalna međunarodna akcija “Europska noć bez nesreća”.   ‘Europska noć bez nesreća’ je edukacijska kampanja za povećanje sigurnosti u prometu mladih vozača, koja je 1995. pokrenuta u Belgiji, a od 2003. je bila i pod pokroviteljstvom Europske komisije. Akcija se i ove godine provela i u Hrvatskoj, u noćnim klubovima u Zagrebu i Dubrovniku

(night club „Revelin“ i caffe bar „Trocadero“ ).

Cilj akcije je podizanje razine svijesti i odgovornosti mladih vozača u vožnji sukladno propisima, s naglaskom na pogibeljnost vožnje pod utjecajem alkohola.

U Dubrovniku je testirano ukupno 66 vozača, 19 nije konzumiralo alkohol (9 Ž i 10 M), 16 je bilo ispod < 0,5 (9Ž i 7M) a čak 31 je bilo iznad >= 0,5 (9 Ž i 22 M), što je dvostruko više nego u Zagrebu gdje je 11 vozača imalo iznad  >= 0,5 (2 Ž i 9 M), zatim 25 ispod < 0,5 (9 Ž i 16 M) a 17 vozača nije konzumiralo alkohol (9 Ž i 8 M).

Važnost ove akcije je i sprječavanje „pritiska vršnjaka“ gdje je prirodno da se mladi ljudi stalno natječu i preispituju pa su se u akciju uključile i osobe iz javnog života od kojih bi ove godine istakli najboljeg hrvatskog vaterpolistu Sandra Sukna koji se pridružio našim anketarima u Dubrovniku.  Osobe iz javnog života ali i svi ostali bi svojim primjerom trebali pokazati kako je „frajerica“ ili „frajer“ osoba koja može bolje plivati, trčati ili baviti se sportom a ne voziti brzo pod utjecajem alkohola, što je najgore, često „nabrijane“ iliti snažne automobile od roditelja. Ovo je često recept za prometne nesreće sa najtežim posljedicama.

Nažalost, niti ove godine nismo uspjeli izbjeći loše vijesti sa terena i stradavanja mladih vozača i putnika prilikom noćnih izlazaka. Gledajući rezultate istraživanja od 2012. do danas situacija se polako popravlja, barem što se tiče alkoholiziranosti mladih vozača i spremnost da prilikom izlaska barem jedan u društvu bude odgovoran vozač, što ukazuje na potrebu nastavka ove ali i potrebu za novim akcijama i edukativno-preventivnim akcijama sa ovom rizičnom skupinom vozača.

Koji je cilj ove akcije? Sresti se sa mladima u „njihovom okruženju”, te ih putem međusobnog dijaloga upoznati sa svim opasnostima koje proizlaze iz vožnje pod utjecajem alkohola, bez korištenja represivnih ili tzv. „Otac- Majka” tonova.  To je glavna poruka ove akcije, koja je u potpuno opuštenoj atmosferi obavljena besprijekorno. Najbolji pokazatelj za to jest šaljivi pristup i zanimanje mladih za rezultate „puhanja“, ali ubrzo je smijeh zamjenula zabrinutost kod mladih vozača koji su „napuhali“ iznad sigurne granice uz relativno malu količinu konzumiranog pića.

Koncept ove akcije je uistinu jednostavan, slobodan, i na dobrovoljnoj bazi. Akcija se provodila na način da su u svakom od odabranih noćnih klubova ekipa volontera (između 18 i 26 godina starosti) na ulazu zaustavljali grupu posjetitelja i nudili dragovoljno sudjelovanje u aktivnosti. Grupa je odredila jednog, pa čak i više članova grupe, koji pristaje da tu noć ne konzumira alkohol i da bude „odgovorni“ vozač („responsible young driver“) na povratku grupe kući. Odabrani vozač je dobio narukvicu radi lakše prepoznatljivosti. U slučaju kada se  ustanovilo kako odabrani vozač uistinu nije konzumirao alkohol dodijelili smo mu mali poklon. U slučaju da je odabrani vozač ipak bio pod utjecanjem alkohola sugerirali smo mu da ne sjeda za upravljač. Prošle godine je fokus bio na dragovoljnosti akcije i samoinicijativi mladih vozača, kako bi dobili na kvaliteti akcije i izbjegli „natjecanje“ u „napuhavanju“ alkometra od strane mladih vozača, pa nas je iskreno iznenadila masovnost sudionika i veliki odaziv bez ikakve dodatne animacije ili nagovaranja na sudjelovanje. Osim neposrednog kontakta, fokus istraživanja će biti i tzv. „peer pressure“ odnosno pritisak vršnjaka na mladog vozača, gdje ćemo nastojati doprijeti do cijelog društva koje zajednički ide u noćni život, kako bi rasteretili pritisak na mladog vozača. Brzina i neiskustvo ne idu zajedno, a ostatak društva ne bi trebali poticati vozača na prebrzu vožnju, najčešće van mogućnosti i iskustva, odnosno trebali bi ga spriječiti da vozi pod utjecajem.

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *