Naša morska sol čuva štitnjaču i mozak bolje nego himalajska

52
Sva hrvatska sol je jodirana, a štitnjaču čuva upravo unos joda, dok ga u himalajskoj soli nema dovoljno. Jod je potreban za normalan razvoj mozga i tkiva fetusa i novorođenčeta.

U prehrani se najčešće koriste kamena, morska i himalajska sol te cvijet soli. Većina soli koja se stavlja na tržište se jodira jer je količina joda u tlu, pa zbog toga i u namirnicama koje koristimo u prehrani, vrlo mala.

– Jod nam je potreban za normalan razvoj mozga i tkiva fetusa i novorođenčeta. Osim toga, u svakoj dobi nadzire metabolizam bjelančevina, ugljikohidrata i masti – ističe magistra nutricionizma Sara Sila iz nutricionističkog savjetovališta Definicija hrane.

 Pritom nećete pogriješiti birate li kamenu (kuhinjsku, prerađenu) ili morsku sol.

Iako se u posljednje vrijeme himalajska sol često naziva najzdravijom, ima jednu manu – ne sadrži dovoljno joda.

Zanimljivo je da je Svjetska zdravstvena organizacija Hrvatsku proglasila zemljom-primjerom u postizanju idealne razine unosa joda u populaciji, a to prije svega treba zahvaliti uvođenju univerzalnog programa jodiranja soli, kojim je unos joda uravnotežen na razini cijele Hrvatske. Upravo je to utjecalo na smanjenje udjela gušavosti u populaciji, uz potpuno iskorjenjivanje brojnih stanja izazvanih upravo nedostatnim unosom joda – ističe dr. med. Josip Staničić, specijalist nuklearne medicine i bolesti štitnjače iz Poliklinike Perić-Staničić.

Foto: Dreamstime 24sata Video | Autor: 24sata Video Foto: 24sata Video

Preporučena dnevna količina joda iznosi 150 mikrograma dnevno, a za trudnice se preporučuje dnevni unos od 250 mikrograma dnevno, što se u pravilu može u potpunosti namiriti upravo konzumacijom jodirane soli, ističu stručnjaci.

Imate li problema sa štitnjačom, važno je znati da neke vrste soli, kao što je himalajska, ne sadrže dovoljnu količinu joda, pa ako se odlučite za unos te soli, treba razmišljati o dodatnim količinama joda.

Himalajska sol je podrijetlom iz provincije Punjab (Pakistan), koja se nalazi u podnožju Himalaje. Za njezinu boju zaslužan je željezov oksid, a može varirati od nježno ružičaste do tamnocrvene. Smatra se da je najčistija sol koja je dostupna na Zemlji jer nije zagađena budući da je od vanjskog zraka štite snijeg i led.

Ne prolazi postupak rafiniranja, pa sadrži više mineralnih tvari, kao što su sulfati, magnezij, kalcij, kalij, bikarbonat, brom, borat, stroncij i fluorid, od ostalih vrsta soli. No ne postoje nikakve znanstvene studije koje bi joj pripisale povoljniji zdravstveni učinak od ostalih vrsta soli – ističe nutricionistica Sara Sila.

Ukratko, mnoga istraživanja koja upućuju na potencijalne prednosti još su ograničenoga karaktera i ne možemo ih uzimati kao dokaz da je zdravija u usporedbi s domaćom soli.

Kao glavni nedostatak ističe se činjenica da nije jodirana. Ipak, često se preporučuje prstohvat te soli u čaši vode kod većih fizičkih napora i sportskih aktivnosti tijekom kojih se znojimo, jer se smatra da bolje hidratizira organizam i brže nadomješta izgubljene elektrolite, a zbog manjeg udjela natrija u odnosu na druge vrste soli manje povisuje krvni tlak. Ljudi je koriste kod bolnoga grla. Preporučuje se otopiti žlicu himalajske soli u čaši vode i upotrijebiti je za ispiranje usne šupljine. Otopina za inhalaciju od dvije litre vode i 200 grama himalajske soli pomoći će kod infekcije sinusa i upala uha te odčepiti nos.

Sva sol ima istu kemijsku strukturu, a razlikuju se prema stupnju procesiranosti, okusu te količini mineralnih tvari koje sadrže. Stoga bismo mogli govoriti da su neke soli “kvalitetnije” od drugih. Tako se kamena (stolna, kuhinjska) sol rafinira te joj se dodaju aditivi u svrhu sprečavanja zgrudnjavanja. Zbog procesa rafinacije sadrži manje mineralnih tvari od ostalih soli – pojašnjava.

S druge strane, morska sol dobiva se prilikom isparavanja morske vode, kad se uz NaCl (sol) talože i mineralne tvari, zbog čega morska sol sadrži više mineralnih tvari od kamene.

– No razlika je vrlo mala i teško je govoriti o tome da će razlika u mineralnom sastavu imati drukčiji utjecaj na zdravlje – ističe nutricionistica. No može biti presudna ako sol koristite za prevenciju ili liječenje nekih zdravstvenih problema, pri čemu je uvijek bolje birati – morsku sol.

Homemade rosemary sea salt | Autor: Photographer: Natalie Barth Foto: Photographer: Natalie Barth

Ioni natrija i klorida, sastavni dio soli, esencijalni su nutrijenti neophodni za održavanje volumena plazme te provođenja živčanih impulsa i normalno funkcioniranje stanica. Kad se koristi u adekvatnoj količini, natrij stimulira rad bubrega i omogućuje dobru probavu, potiče znojenje i podiže energiju. Uloga natrija u zdravlju je stoga neupitna – kaže nutricionistica.

Naglašava da, bez obzira na to koju vrstu soli se odlučimo koristiti, pozitivan, odnosno negativan utjecaj soli na zdravlje, ovisi primarno o količini soli u prehrani.

Cijeli članak pročitajte na 24sata.hr

 

Komentari


TAG


Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *