Olakšajte svojem tijelu da se brže prilagodi pomicanju sata

28
Biološki sat ne zna da se vrijeme promijenilo zbog čega se ritam spavanja mijenja, a ljudi u noći promjene ne mogu normalno usnuti. Prateći ovih par savjeta pomognite tijelu da se privikne na promjenu

U noći sa subote na nedjelju, 28.10., prelazimo sa ljetnog računanja vremena na zimsko, što znači da će se sat pomaknuti za jedan sat unazad, sa 3 na 2 sata nakon ponoći. Kako organizam ne mari je li ljetno ili zimsko vrijeme, nego se vodi svojim unutarnjim satom, ljudi bi se za to morali temeljito pripremiti, jer gubitak sna i promjena bioritma ‘uzdrmaju’ organizam na svim poljima. 

Zbog promjene u računanju vremena najviše trpe osjetljive osobe, mlađi ljudi koji imaju naporni dnevni raspored te žene. Najveća promjena osjeti se dva ili tri dana nakon pomicanja sata. 

Nekim ljudima pomicanje sata previše ne smeta i trebaju otprilike jedan dan da bi se prilagodili, ali ima ljudi kojima je prilagodba puno teža. Srećom, postoje načini kako si mogu pomoći.

Lakša prilagodba organizma

Iako ozbiljnog razloga za paniku nema, neke mjere ipak mogu pomoći da mirnije spavamo i bezbolnije uskladimo unutarnji sat s novim, zimskim računanjem vremena te tako uvelike ublažimo psihofizički stres. 

  • Jednostavan trik je da pomaknete sat tijekom dana i idete ranije na spavanje. 
  • Poželjno je izbjegavati tvari koje uzbuđuju poput veće količine kave, čaja ili cigareta
  • Prostor u kojem se spava mora biti ugodan za ovo stanje, odnosno dovoljno mračan, tih i hladniji.

Thinkstock | Autor: Thinkstock Foto: Thinkstock

  • Posebice je koristan, i inače preporučljiv, zdrav doručak te što više boravka na otvorenom, osobito na suncu.
  • Kronični bolesnici moraju redovito uzimati propisanu terapiju, osobito kardiološku, neurološku i psihijatrijsku.
  • Redovita tjelovježba, pri kojoj se pristojno oznojimo, osnova je kardiovaskularnog zdravlja te može pomoći zdravijem snu
  • Ako je ikako moguće, pokušajte otići na spavanje barem pet minuta prije uobičajenog vremena i tako svaki dan. 

Lošiji san nakon pomicanja sata

Nakon promjene na zimsko računanje vremena, prvu noć će velika većina dobro odspavati radije dodatnog sata za odmor, ali sljedećih nekoliko dana ljudski san će bit poremećen, otkrila je studija Sveučilišta Glasgow na 3000 ljudi.

Uzrok tome je prilagodba organizma na novi bioritam, koji se treba prilagoditi i novom računanju vremena. Zbog toga ljudima treba par mjeseci da se prilagode, što rezultira lošijom kvalitetom sna.

Dreamstime | Autor: Dreamstime Foto: Dreamstime

U prosjeku, kvalitetu svog sna prije promjene vremena u listopadu, ljudi na ljestvici od jedan do deset ocjenjuju s 5,4. U noći promjene sata i dana poslije ta se kvaliteta penje na 5,8, no već u tjednu nakon promjene pada na ocjenu 4,5, objašnjavaju znanstvenici.

– Naš san se nakon listopada pogoršava, ne samo zbog novog bioritma, već zato što noći postaju dulje te se trudimo ranije leći da bi se naspavali. To rezultira nesanicom i čestim buđenjima te okretanjima usred noći – zaključio je voditelj studije, profesor Colin Espie.

Trikovi kako se bolje naspavati

Smanjite unos šećera, vina, glutena i mliječnih proizvoda

To uzrokuje većinu hormonalnih upala, što može dovesti do lošeg sna.

Uzmite dodatke prehrani

Thinkstock | Autor: Thinkstock Foto: Thinkstock

Oni su odličan način podupiranja hormonske ravnoteže. Loše zdravlje crijeva povezano je s umorom, pa je dobar probiotik odlično mjesto za početak. Vitamin D, C, B kompleks i magnezij dodaci prehrani također su dobri za svakodnevnu umor, piše britanski Telegraph. 

Jedite masniju hranu

Manjak masnoće nije dobar za spavanje. Hormoni se sastoje od masnoće i ako tijelo ne dobiva dovoljno dobrih masti kroz prehranu, neki hormoni postaju neuravnoteženi, što može pridonijeti umoru. U prehranu treba uključiti namirnice poput avokada, masne ribe, oraha i sjemenki.

Ostatak pročitajte na 24sata.hr

Komentari


TAG


Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *