Ono što su 15. svibnja 1992. godine učinili piloti Ivan Selak i Ivica Ivandić, slobodno se može nazvati jednom od najodvažnijih poteza izvedenih tijelom Domovinskog rata, piše dnevno.hr
Upravo na današnji dan te godine, u glavama ovog odvažnog dvojca pala je odluka da se iz JNA zauvijek izgube, ali zajedno s MIG-ovima kojima su pilotirali.
Plan o bijegu dugo se kovao
Iako se ideja o bijegu rađala dugo, realizacija je bila teško izvediva…
Nakon preleta Danijela Borovića i Rudolfa Perešina, motrenje ostalih pilota bilo je pojačano. Kontraobaveštajna služba (KOS) se služila različitim trikovima, pa su im stavljali doušnike kao sustanare, pokušavali ih opiti i različitim načinima iz njih izvući podatke. Dodatna otegorna okolnost bila je i avionska nesreća u listopadu 1991. koju je preživio samo Ivan Selak, dok su dvojica njegovih kolega izgorjela. Upravo zbog svega navedenog, Selak je dozvolu za povratak na posao dobio tek u ožujku 1992. godine, a onda se 15.05. pokazao kao idealan dan…
Dio eskadrile, s osam aviona po četiri para, u kojemu je letio i Ivandić, uvježbavao je program za obilježavanje “Dana vazduhoplovstva”. Jedan pilot je otpao zbog zdravstvenih problema i u posljednji letački par upao je Selak. Na planiranju leta dvojica Hrvata se nisu ni pogledala. Nisu se željeli otkriti, ali su znali da je nastupio odlučujući trenutak. Prvi je poletio Ivandić. Već je radio krug oko Srbije i imao problema s gorivom. Naime, u skladu s dogovorom čekao je Selakovu radiopotvrdu, inače potpuno regularnu, da je i on poletio. Kad je potvrda napokon stigla, Ivandić je krenuo prema Splitu. Središte Dalmacije bio je logičan, najbliži izbor. Njegov kolega se ubrzo odvojio od svog “para” i krenuo prema Zagrebu. Imao je i previše goriva. No, obojica bi, ovisno o okolnostima, sletjela bilo gdje, “pa i na autocestu, samo da je u Hrvatskoj”.
Selak: Kome god da smo pali u ruke, nadrapali bi smo!
“Letio sam sa jugooznakama preko neprijateljskog teritorija. U samom preletu bilo je nezgodno ako moram iz nekog razloga iskočiti iz aviona (otkaz motora ili bilo koji drugi težak kvar koji traži napuštanje zrakoplova). Kome god da dođem u ruke nadrapao sam. Što da s tim jugooznakama padnem u ruke Bošnjacima? A što ako padnem Srbima? Tko će mi od Hrvata vjerovati da vraćam avion u domovinu? No, ipak smo uspjeli sretno sletjeti, ja na Pleso, Ivandić na Resnik”, ispričao je Selak za medije i dodao:
“Najponosniji sam što sam sudjelovao u oslobađanju svoje zemlje što se događa jednom u životu. No, nisam ja heroj. Ja sam školovani ratnik koji je naučeno koristio da obrani domovinu. Za mene su heroji svi oni koji nikada nisu držali pušku i imali veze s vojskom, a primili su oružje u ruke. Za mene su heroji hrvatski branitelji i skidam im kapu”.
IZVOR: dnevno.hr