SVJETSKI DAN OSTEOPOROZE: 80% oboljelih čine žene

17

Danas, 20. listopada, Svjetski je dan osteoporoze. Osteoporoza je bolest koštanog tkiva u kojoj dolazi do gubitka organskog i mineralnog dijela kosti, zbog čega one postaju krhke i lomljive. Spada u jednu od pet najčešćih kroničnih bolesti uopće. Statistike pokazuju kako čak 80% svih oboljelih čine žene.

Najčešće i najopasnije komplikacije ove bolesti su prijelomi kralježaka i vrata bedrene kosti. Glavni parametar za dijagnozu je denzitometrijsko mjerenje gustoće kostiju. A mogu pomoći i neki laboratorijski nalazi. Rizični čimbenici su dob starija od 50 godina, menopauza, konzumacija alkohola i kofeina u velikim količinama, mala tjelesna težina, zloćudne bolesti, premećaji prehrane i nedostatak fizičke aktivnosti.

Koštana masa se izgrađuje u mladosti i doba spolne zrelosti. Količina koštane mase ustaljuje se oko tridesete godine života, a nakon četrdesete se postupno gubi.

Osteoporoza je rijetka u djece, ali je moguća. Obično je uzrokovana lijekovima (kortikosteroidi i lijekovi za liječenje astme) ili nekim poremećajem organizma. To se zove sekundarna osteoporoza, a kao glavni preduvjet za to jesu juvenilni reumatoidni artritis, anoreksija ili bulimija. Postoji i idiopatska osteoporoza, kad uzrok nije poznat. Dobra vijest je da većina djece doživi potpuni oporavak kosti.

Osteopenija je često prethodnica osteoporoze koja može dovesti do lomova. Najveća razlika između osteopenije i osteoporoze jest što se osteopenija ne smatra bolešću, a osteoporoza to jest. Osteopenija je pokazatelj rizika prijeloma i nema simptome. Nema boli, ali je rizik od lomljenja kostiju povećan, kako kost postaje manje gusta. Ipak, osteopenija je razlog za posebnu zabrinutost kod djece jer u osoba u kojih se javlja prije tridesete godine života imaju veliki rizik za razvoj osteoporoze u kasnijim godinama.

Prehrana je ovdje ključna, a kalcij je najvažniji mineral za koštanu masu. Najbolji izvor kalcija su zeleno povrće i kalcijem obogaćeni proizvodi. Liječnik će vam preporučiti da uzimate kalcij u kombinaciji s vitaminom D. On se nalazi u jajima, srdelama i nekim ribljim uljima. Važan je i boravak na ne prejakom suncu. Ako imate rane znakove gubitka koštane mase, morate promijeniti svoj način života.

Vježba je vrlo važna u održavanju jakih kostiju. Hodanje i ples, vježbe s laganim utezima dobar su izbor. Izbjegavanje pušenja, konzumacije alkohola i izbjegavanje gaziranih pića smanjiti će rizik od daljnjeg gubitka koštane mase. Kako bi naš organizam iskoristio kalcij koji uzimamo u namirnicama, odnos Ca i fosfora mora biti 1:1, a dodatno su važni i magnezij i vitamin D. Najbogatiji izvori fosfora su kvasac, klice žitarica i soja.

Apsorpciju kalcija iz crijeva ometa i prevelika kiselost našeg organizma. Kiselost zbog našeg načina života, prehrane u kojoj ima previše mesa, suhomesnatih proizvoda, slatkog i masnog crpi kalcij iz kostiju. Što je kiselost organizma veća, sinteza kalcija je manja.

Što uvesti u svakodnevnu prehranu? Neka to bude sitna plava morska riba, orašasto voće, suho voće, zeleno povrće, tofu sir, sjemenke sezama, kelj, alge: sve je to hrana bogata kalcijem. Žumanjak jajeta, šampinjoni, riblja ulja, bogati su vitaminom D. Da vi se vitamin D sintetizirao morate boraviti na svježem zraku, pod sunčevim zrakama. U svakodnevne obroke uvesti i krumpir, banane, rajčice, rotkvice, koje sadrže kalij, te cjelovite žitarice, mahunarke i orašaste plodove koji sadrže magnezij.

Postoje i biljke koje su odlične protiv osteopenije i osteoporoze, a to su kadulja, maslačak, kopriva, kim, stolisnik i preslica. Preporučuje se i kupka od stolisnika u trajanju od 20 minuta, a nakon toga masaža s kremom od gaveza, ružmarina, stolisnika.

Čuvajte svoje zdravlje i prevenirajte!

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *