Udruga za Down sindrom DNŽ: “Početak školske godine je prilika da porazgovarate s djecom o inkluziji i prihvaćanju”

337

Pismo Roditelja Roditeljima

Dragi roditelji,

Ljeto se polako primiče kraju i uskoro počinje škola. Nadamo se da ste imali ugodno ljeto i da ste vi i vaša djeca napunili baterije za nove školske izazove.

Uskoro ćete sjesti sa svojim djetetom i pripremati ga za školu, podsjećajući ga na manire lijepog ponašanja, školske obveze i sl.

Ako vaše dijete još nije srelo dijete ili osobu s nekom poteškoćom, postoji velika vjerojatnost da će je uskoro sresti na ulici ili u školi. Kao roditelji djece s poteškoćama u razvoju, želimo vam skrenuti pozornost da o ovome razgovarate s vašim djetetom jer će, kao i svako znatiželjno dijete, sigurno imati puno pitanja.

Mi, roditelji, često svoju djecu pripremamo na to kako razgovarati sa strancima, kako se nositi sa nasiljem u školi i kako biti dobar učenik. Međutim, rijetko svoju djecu učimo kako biti otvoren prema djeci i osobama s poteškoćama i da je imati prijatelja koji je drugačiji od tebe jako lijepo.

Način na koji odgovorite djetetu na njegova pitanja vezano za ovu temu, utjecati će na njegov stav o djeci i osobama s poteškoćama kada bude odrastao čovjek. Ovo je također prilika da njegujete pozitivan stav o inkluziji i prihvaćanju.

Inkluzija je sve više prisutna u našim školama, i velika je vjerojatnost da će vaša djeca sjediti u razredu pored djeteta s poteškoćom. Vjerojatno se brinete o tome hoće li dijete s poteškoćama ometati vaše dijete urednog razvoja u učenju, hoće li se učitelj njemu morati dodatno posvetiti, time zapostavljajući vaše dijete. Ne brinite. U našoj županiji, svoj djeci s poteškoćama, kojima je to potrebno, osigurani su asistenti koji su tu da pomažu djetetu.

Naprotiv, istraživanja su pokazala da je cijeli kolektiv u ovoj situaciji na dobitku. Djeca koja borave s djecom s poteškoćama postaju zreliji i bolji ljudi, njihova kreativnost se razvija na novom nivou i često takva, “drugačija” djeca, pokazuju novu dimenziju pružanja podrške i ljubavi ostalima, kao što je to često slučaj sa djecom s Down sindromom. Ostala djeca u razredu postaju nesebični, nisu toliko kompetitivni i okrenuti samo sebi, piše Američki institut za učenje i razvoj.

Kako razgovarati s vašim djetetom o djeci/osobama s poteškoćama (za djecu od 5 do 8 godina)

Suočite se sa znatiželjom vašeg djeteta.

Ako primijetite da vaše dijete bulji u drugo, preuzmite inicijativu. Možete reći: “Primijetila sam da gledaš onu malu djevojčicu. Ona ima problem sa rastom, zato nije tvoje visine.”

Pitajte dijete ima li još nekih nejasnoća. Ako poznajete osobu s poteškoćom, pitajte je ili dajte priliku svom djetetu da je ono pita što god je zanima. Majka jednog 7-godišnjeg dječaka u kolicima komentirala je: “Djeca nas mogu pitati što god požele – to nam je puno draže od praznih pogleda.”

Budite precizni

Psihologica Susan Linn, koja radi u Judge Baker Children’s Center u Harvard Medical School, predlaže izbjegavanje emocija ili ulaženje u detalje. Dava svoj odgovor na pitanje o osobi u kolicima: “Mislim da ima problema s nogama. Ne može hodati.”

Budite svjesni da vas dijete sluša

Djeca uče po primjeru, i uvijek promatraju kako se njihovi roditelji ponašaju. Vodite računa o tome kako opisivate osobe s poteškoćama. Izbjegavajte zastarjele izraze kao što su bogalj, retardidran ili hendikepiran. Umjesto toga možete reći dijete s poteškoćama u razvoju, dijete s posebnim potrebama ili osoba s poteškoćama.

Odvojite osobu od njene dijagnoze.

Recite dijete s autizmom umjesto autistično dijete. Također, izbjegavajte izraz „normalna djeca“ za djecu urednog razvoja, jer to navodi na netočnu suprotnost.

Kada sretnete nekoga s poteškoćom, nemojte reći djetetu: Ne bulji ili Ajmo dalje. Osobe s poteškoćama osjećaju se stigmatizirane od strane onih koji ih izbjegavaju i vaše dijete može dobiti osjećaj da ne treba postavljati nikakva pitanja djeci ili osobama s poteškoćama.

Umjesto toga, kada vaše dijete promatra nekoga i pita: „A što nije u redu s ovom tetom?“ – jednostavno objasnite da osoba izgleda, komunicira ili hoda na drugačiji način i da je to također u redu.

Stavite naglasak na sličnosti.

Dijete može imati poteškoću, no ono je još uvijek dijete. Razgovarajte sa svojim djetetom što njegov susjed ili kolega u školi imaju zajedničko s drugima – dob, školu, najdraži sport, hobi i sl.

Osvijestite svoje dijete i naučite ga kako biti obziran.

Ako vaše dijete ima puno pitanja, ponudite mu da ćete ih istražiti skupa.

Pođite na kompjuter i pročitajte informacije o određenoj poteškoći koja ga interesira.

Potrudite se također obratiti mu pozornost na primjere poznatih osoba s poteškoćama i njihova postignuća.

Ne dopustite šale i maltetiranja

Djeca s poteškoćama su znatno više izložena svakoj vrsti maltretiranja jer su jednostavne lakše mete. Ako čujete da vaše dijete ili njegovi prijatelji govore o nekom djetetu ili odraslome da je glup ili retardiran, objasnite mu koliko zapravo te riječi bole. Podsjetite ga da se ispriča kada povrijedi osjećaje drugog djeteta.

Odgovori na pitanja vaše djece o poteškoćama

“Zašto on ne razgovara kao ja?” Ako znate odgovor ili ga možete pretpostaviti, recite to na način da vaše dijete razumije: ” Ima problema sa mišićima/sluhom koje mu otežavaju govor.”

“Jel’ on retardiran ili tako nešto?” Recite svom djetetu da to nije riječ koja se treba koristiti i objasnite: “Njegov mozak radi drugačije, tako da on uči i priča drugačije nego ti. Ali osim toga, on je isti kao i svi mi.”

“Zašto se tako ponaša?” Razgovarajte o tome kako se ljudi s poteškoćama ponekad bore sa različitim stvarima. Npr. recite svome djetetu kako je djetetu koje ima autizam teško komunicirati i kako to može biti frustrirajuće. Djeca se ponekad ponašaju neuobičajeno ili neprikladno ne zato što su zločesti, već zato što ne mogu izraziti svoje misli i osjećaje” kaže Lambert-Kupstas.

“Zašto on ne ide u našu školu?” Objasnite da neka djeca trebaju ići u školu gdje im se učitelji mogu više posvetiti sa čitanjem, pisanjem, govorom ili igrom s drugom djecom.

“Zašto se njemu to dogodilo?” Budite precizni i recite da se neki ljudi rađaju sa poteškoćama a nekima se one dogode tokom života zbog pada, ozljeda i sl.

Što još možete napraviti?

Budite model dobrog ponašanja i inkluzije s otvorenom rukom prema onima s poteškoćama

Pozdravite na igralištu, u školi, crkvi.

Ohrabrite vaše dijete da stvori prijateljstva s djecom s poteškoćama.

Organizirajte druženja ili igru nakon škole ili neke aktivnosti u kojima sudjeluju djeca s poteškoćama. Kada vaša djeca slave rođendan, napomenite im da ne izostavljaju dijete s poteškoćom.

Pregledajte knjige vaše djece.

Ako nema karaktera osoba s poteškoćama ili ako je način na koji se one tretiraju u knjizi zastarjeo, osvježite kolekciju knjiga sa par novih primjeraka. Ovdje možete naći neke knjige na takvu temu:

https://www.harfa.hr/moja-prijateljica-ima-downov-sindrom/

http://www.gkmm.hr/preporuke-knjiznicara-s-odjela-za-djecu-i-mlade/

http://www.roda.hr/portal/djeca/zdravo-odrastanje/slikovnice-koje-pomazu-djeci.html

http://www.kgz.hr/hr/za-djecu-i-roditelje-4293/za-odrasle-4325/tematski-popis-problemskih-slikovnica-4467/4467

Šest slikovnica na temu posvojenja i različitosti

Priča o djevojčici Gordani koja na svoj način, kroz slikovinicu o bojama, progovara o različitosti u društvu:

https://magazin.hrt.hr/442640/plava-prica-slikovnica-o-razlicitosti-u-drustvu

Djeca i osobe s poteškoćama jednake su kao i svi drugi ljudi. Vaša djeca trebaju znati da oni nisu posebni zbog toga. Oni samo imaju poteškoću kojoj su se prilagodili.

U ime naše djece i ostale djece s poteškoćama u razvoju hvala vam što podržavate različitosti i što svoju djecu, a time i naše cijelo društvo činite kvalitetnijim i ljepšim mjestom za život.

Udruga za Down sindrom Dubrovačko-neretvanske županije ove je godine svim vrtićima i školama na području naše županije, a gdje borave članovi naše udruge, poklonila slikovnice: „Moja prijateljica ima Down sindrom“ s ciljem osvještavanja djece u vrtiću i nižih razreda osnovne škole o podržavanju različitosti. Projekt nastavljamo u suradnji sa županijom koja nam je omogućila kupnju dodatnih slikovnica koje ćemo darivati i ostalim vrtićima i školama u županiji.  Za više informacija o radu naše udruge posjetite našu stranicu www.down-sindrom-dubrovnik.hr, FB stranicu Udruga za Down sindrom Dubrovnik – DNZ ili nas posjetite u prostorijama udruge na adresi Iva Vojnovića 31!

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *