KRISTIĆ: Mjere koje donosi Grad Dubrovnik su trebale biti namijenjene malim poduzetnicima koji zadržavaju svoje zaposlenike za vrijeme krize!

30 Ožujak 2020
Autor :  

Priopćenje koje potpisuje gradski vijećnik, Maro Kristić, prenosimo u cijelosti:

Gradonačelnik je prije nekoliko dana u svrhu prevladavanje teške gospodarske situacije uzrokovane širenjem zaraze koronavirusom predstavio prvi paket mjera potpore socijalno ugroženim skupinama građana i gospodarstvu . Odmah na početku želimo naglasiti da ne postoje oni koje ova kriza neće pogoditi pa donošenje mjera za njezino ublažavanje ocjenjujemo jednim od najtežih i najzahtjevnijih izazova kojemu Gradonačelnik i Gradsko vijeće trebaju odgovoriti te ujedno smatramo da je u proces njihove pripreme bilo potrebno uključiti sve vijećnike i druge potencijalne institucionalne partnere, stručne skupine i pojedince kako bi pokazali nužno zajedništvo, ali i kako bi odluke koje donosimo bile učinkovite i od najveće moguće pomoći svima onima kojima su namijenjene.

Za početak je potrebno istaknuti kako vjerojatno nitko od nas nije očekivao ovakvu katastrofu svjetskih razmjera uzrokovanu širenjem zaraze, ali ni činjenicu da će gradske financije već nakon dva tjedna od kada je nacionalni stožer uveo mjere ograničenja kretanja i obavljanja većine djelatnosti, kako je i sam gradonačelnik prezentirao biti "na respiratoru". Stoga je došlo vrijeme da se realizira obećanje o objavi proračunske potrošnje na dnevnoj razini kako bi građani putem interneta imali uvid na što se sve javni novac troši i sami mogli donijeti ocjenu o tome koliko je što svrsishodno te dati svoj komentar na isto, kao što je to primjerice moguće u gradovima Bjelovaru i Sv. Nedelji.

Svima je jasno da je turizam koji je kao djelatnost iznimno osjetljiv na krize temelj našeg gospodarstva pa je kroz prošlost trebalo izvući pouku iz brojnih upozorenja o potrebi racionalnog upravljanja javnim novcem i voditi grad u skladu s tim načelom.

Upravo iz tog razloga su i predstavljene mjere skromne i ne odražavaju sliku onoga što nam se zadnjih godina plasira u medijima, a to je teza bivšeg gradonačelnika o najbogatijem gradu u državi s najvećim proračunom per capita, koje se ni ova gradska garnitura nije u dovoljnoj mjeri odrekla.

Smatramo kako je usprkos dobrim namjerama i ograničenom financijskom okviru za potrebe pomoći socijalno ugroženim skupinama građana i gospodarstvu gradska uprava mogla iznjedrili još bolje i u najmanju ruku pravednije mjere potpore.

O mjerama potpore socijalno ugroženim skupinama građana možemo reći kako su morale biti puno opsežnije i ozbiljnije razrađene te da su iste trebale biti koordinirane i donesene u partnerstvu i sinergiji s institucijama koje imaju iskustvo i financijske kapacitete za učiniti iste učinkovitijima, kvalitetnijima i boljima. Tu prije svega mislimo na Zakladu Blaga djela.

Mjere potpore gospodarstvu su temelj stabilnosti društva, gradskog proračuna, ali i nade i optimizma svakog pojedinca u vremenima krize bez obzira bio on zaposlen u javnom ili privatnom sektoru te iste smatramo ključnima za što bržu konsolidaciju gospodarstva i očuvanje radnih mjesta.

Poznato je koliki je udio malog gospodarstva u ukupnoj strukturi dubrovačkog gospodarstva i kakvu povijest i tradiciju ono ima i treba istaknuti kako niti jedna gradska uprava do sada pa ni ova nije dovoljno štovala tu činjenicu niti u gospodarski vedrijim vremenima te da nikad nismo ni imali ozbiljan ni dostojan program poticanja malog gospodarstva.

Tko god svoju teoriju za prevladavanje krize temelji na zastiti prava radnika mora biti svjestan da je ista moguća samo kroz snažne, dobro promišljene i učinkovite mjere potpore gospodarskim subjektima i ne postoji drugi put do blagostanja i očuvanja tih istih radnih mjesta osim ovoga pa stoga smatramo kako predloženi paket mjera ne nudi dovoljno dobar odgovor na izazov krize koja je pred nama.

Prvenstveno smatramo kako nije ustavno i opravdano teretiti gospodarstvenike za troškove zakupa poslovnih prostora i javnih površina za vrijeme trajanja zabrane obavljanja djelatnosti. Kako je očito da Grad zbog specifičnosti financijske situacije ne može slijediti primjer nekih drugih i nije u mogućnosti osloboditi gospodarstvenike zakupnina u cijelosti, predlažemo svim poduzetnicima da razliku do pune cijene zakupnine za vrijeme trajanja zabrane obavljanja djelatnosti pokušaju naplatiti sudskim putem od države iz kompenzacijskih mjera Europske unije.

Istovremeno, iako je pohvalno da je Grad Dubrovnik jedan od rijetkih gradova koji je odlučio pomoći i gospodarskim subjektima koji ne obavljaju djelatnost u prostorima u njegovom vlasništvu, diskriminatorno je imati različite kriterije prema poslovnim subjektima koji posluju u prostorima u njihovom vlasništvu i onima koji posluju u prostorima čiji su vlasnici druge fizičke i pravne osobe te jedne oslobađati plaćanja 50 % zakupnine koja za neke poslovne prostore u vlasništvu Grada zna iznositi i po nekoliko stotina tisuća kuna mjesečno dok se onima koji nisu te sreće da posluju u gradskom prostoru pomaže s 2500 kuna mjesečno u sljedećem tromjesečnom razdoblju.

Uz oslobađanje plaćanja obveza na ime zakupnine bilo bi poželjno da Grad s poslodavcima postigne sporazum o zadržavanju stalno zaposlenih djelatnika u radnom odnosu i visinu postotka oslobođenja od plaćanja zakupnine trebalo bi vezati uz tu činjenicu, jer se mjere prvenstveno donose zbog očuvanja radnih mjesta.

Također, teret krize mora podnijeti svatko, ali ove mjere koje donosi Grad Dubrovnik su trebale biti isključivo namijenjene malim poduzetnicima koji za razliku od velikih zadržavaju svoje zaposlenike bez obzira na teret krize, a njih nitko neće sanirati i preuzeti njihove obaveze kao što se to kroz povijest napravilo sa mnogim velikima čija struktura vlasništva nikome nije poznata.

Naposlijetku ćemo istaknuti kako smo očekivali više koordinacije, sinergije i zajedništva u pripremi i donošenju mjera ako ne među nama vijećnicima onda među institucijama pa vjerujemo kako još nije kasno da se u procese uključe i oni koji mogu i trebaju pomoći a nezainteresirano stoje po strani poput Dubrovačko-neretvanske županije koja svoje kreditne programe i sredstva koja ima na raspolaganju može primjerice prenamijeniti za reprogram dospjeli kreditnih obaveza brojnih prijevoznika i turističkih agencija, jer ovo nije kriza koja će trajati nekoliko mjeseci nego potres koji će još dugo tresti dubrovačko gospodarstvo pa očekujemo da ćemo u skoroj budućnosti donijeti ozbiljne, dugoročne i učinkovite mjere potpore te se ujedno nadamo se da će gradska uprava uvažiti naše dobronamjerne prijedloge za poboljšanje kratkoročnih mjera prije njihovog usvajanja na elektronskoj sjednici gradskog vijeća.

Dubrovnikinsider.hr koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda Dubrovnikinsider.hr stranice slažete se sa korištenjem kolačića. Više o tome možete pročitati u pravilima korištenja Više detalja…