TJEDNI PREGLED: BBC Travel raspisao se o Dubrovniku, uručena četiri nova ugovora za rješavanje stambenog pitanja, s Lapadske prema Solitudu i obratno…

224

BBC Travel o Dubrovniku: Dok drugi jure rast, Dubrovnik bira kvalitetu

U eri kada većina destinacija teži rastu pod svaku cijenu, Dubrovnik radi na suprotan način, siguran da će kvaliteta, a ne kvantiteta, definirati njegovu budućnost. Tako jedan od najpoznatijih svjetskih medija donosi priču od Dubrovniku.
BBC Travel je prepoznao Grad Dubrovnik i njegovo upravljanje turizmom te objavio intervju s gradonačelnikom Matom Frankovićem. Dubrovnik je tako predstavljen globalnoj publici kao primjer destinacije koja hrabro provodi mjere održivog razvoja turizma i vraća život u povijesnu jezgru.
BBC, s dosegom od 450 milijuna korisnika u više od 200 zemalja svijeta, smatra se najutjecajnijim medijem u industriji putovanja i turizma. Njegova online putopisna rubrika BBC.com Travel jedna je od najčitanijih u Ujedinjenom Kraljevstvu, s više od 34 milijuna čitatelja, dok društvene mreže BBC-ja prati preko 5 milijuna ljudi.
Autorica članka, nagrađivana spisateljica Laura Hall, stručnjakinja za održivost i prekomjerni turizam, istaknula je kako Dubrovnik prednjači upravo u onome što je danas najveći izazov turističkih destinacija – ravnoteži između života lokalne zajednice i kvalitetnog doživljaja posjetitelja.
Mjere koje Grad Dubrovnik provodi, od ograničenja broja kruzera, regulacije posjetitelja unutar zidina, do novih pravila za kratkoročni najam i ulaganja u život unutar stare gradske jezgre prepoznate su na globalnoj razini kao primjer dobre prakse i odgovornog upravljanja.
Kontinuirani interes međunarodnih medija potvrđuje da je Dubrovnik postao predvodnik održivog turizma i primjer grada koji vlastite građane i kvalitetu života stavlja ispred kratkoročnog rasta i profita.

Više na linku

Grad domaćin obilježavanja 50 godina Turističke patrole Večernjeg lista, Dubrovnik rekorder po broju osvojenih nagrada

Dodjela nagrada ovogodišnjim šampionima turizma održana je u Lazaretima, gdje je ujedno obilježena i 50. obljetnica Turističke patrole Večernjeg lista. Riječ je o prestižnom priznanju koje već pola stoljeća vrednuje i nagrađuje izvrsnost u hrvatskom turizmu.

Dubrovnik je, kao rekorder po broju osvojenih nagrada kroz 50 godina postojanja projekta, primio posebno priznanje za pet šampionskih titula koje je osvajao u proteklim desetljećima. Priznanje je gradonačelniku Matu Frankoviću uručio ministar turizma I sporta Tonći Glavina.

Titulu najbolje destinacije kontinentalne Hrvatske Turistička patrola dodijelila je Jastrebarskom, dok je u kategoriji najbolje destinacije na Jadranu nagrada pripala Malom Stonu. U gastronomskom dijelu, najboljima su proglašeni konoba More iz Funtane te restoran Črn-Bel iz Ludbrega.

Okupljenima se tom prigodom obratio gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković, istaknuvši važnost održivog turizma i promjena koje je grad u tom smislu uveo u posljednjih nekoliko godina: „Uistinu mi je drago što se pedeseta obljetnica Turističke patrole održava u Dubrovniku, gradu koji je jedna od kolijevki hrvatskog turizma. Dubrovnik je do 2017. godine bio grad prekomjernog turizma i brojnih problema. No, donoseći jasna i ponekad teška pravila, grad smo usmjerili prema održivom turizmu, koji danas predstavlja imperativ diljem svijeta. Na političarima je donositi odluke koje nisu uvijek popularne, ali su nužne za budućnost destinacije. Samo tako možemo osigurati kvalitetan život građana i autentičan doživljaj za posjetitelje.“

Gradonačelnik je u svom govoru čestitao svim laureatima: „Želio bih čestitati svim dobitnicima nagrada što su svojim radom i trudom pokazali da se može uspjeti kada vjerujete u sebe i donosite odluke iza kojih stojite. Ako pogriješite – promijenite ih, ali je važno imati hrabrosti donositi odluke“, poručio je Franković.

Svečanoj dodjeli nagrada prethodio je panel o razvoju turizma na kojem su sudjelovali ministar turizma i sporta Tonči Glavina, bivši ministri Niko Bulić, Gari Cappelli i Darko Lorencin, a moderator je bio Mislav Šimatović, zamjenik glavnog urednika Večernjeg lista.

MJERA 30 X 30 Uručena četiri nova ugovora za rješavanje stambenog pitanja mladih obitelji

U okviru Mjere 30 x 30, gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković uručio je danas četiri nova ugovora mladim Dubrovčanima, dodijelivši im financijsku potporu za rješavanje stambenog pitanja.

Ugovore su preuzeli Saša Škrabić, Marija Mišeta, Cecilija Šojka i Marina Njire Bratičević, kojima je dodijeljeno po 30 tisuća eura bespovratnih sredstava za kupnju stambenog objekta. Od početka provedbe Mjere ukupno je dodijeljeno 27 ugovora, devet tijekom prošle godine te ukupno 18 u 2025. godini.

Mjera 30 x 30 dio je stambene politike Grada Dubrovnika usmjerene na priuštivo stanovanje, a za njezinu provedbu u proračunu za ovu godinu osigurano je 900 tisuća eura, čime se planira pružiti potpora za ukupno 30 mladih obitelji. Mjera je namijenjena mladima i mladim obiteljima te omogućuje financijsku pomoć u iznosu od 30 tisuća eura za kupnju ili za gradnju, dogradnju ili nadogradnju stambenog objekta.

Rok za podnošenje zahtjeva za Mjeru 30 x 30 ostaje otvoren do 1. studenoga 2025. godine, odnosno do iskorištenja raspoloživih sredstava – ovisno što nastupi ranije. Svi uvjeti i potrebna dokumentacija dostupni su na mrežnim stranicama Grada Dubrovnika.

Podsjećamo, Grad Dubrovnik kontinuirano ulaže u povećanje stambenog fonda u svom vlasništvu te razvija nove mjere s ciljem osiguravanja priuštivog, kvalitetnog i ugodnog stanovanja za svoje građane. Kao odgovor na izazove stanovanja, koji najviše pogađaju mlade, Dubrovnik je prva jedinica lokalne samouprave koja je razvila vlastiti model sustavne stambene politike – “Dubrovačka stanogradnja”, kroz koji je do sada potpomognuto više od 100 dubrovačkih obitelji.

JEDNO SRCE – JEDNA DUŠA Na Srđu prigodno obilježen završetak ovogodišnje hodnje branitelja od Vukovara do Dubrovnika

Predsjednik Gradskog vijeća Grada Dubrovnika Marko Potrebica danas se susreo s članovima Udruge hrvatskih dragovoljaca Domovinskog rata Krapinsko-zagorske županije na Srđu, gdje je prigodno obilježen završetak ovogodišnje 4. tradicionalne hodnje hrvatskih branitelja „Jedno srce – jedna duša od Vukovara do Dubrovnika“.

Šest hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata pješačilo je 22 dana od vukovarskog Vodotornja do Srđa u Dubrovniku, prelazeći 30 kilometara dnevno i simbolično povezujući dva grada heroja. Na tom putu već četvrtu godinu daju počast poginulim braniteljima, druže se s građanima i suborcima te povezuju sve hrvatske županije. Projekt širi poruke zajedništva, prijateljstva i solidarnosti, a istovremeno pridonosi prevenciji društveno neprihvatljivih ponašanja, zlouporabe alkohola i droga te prevenciji suicida.

Pokrovitelj projekta je Vlada Republike Hrvatske, a logističku potporu pružaju Ministarstvo obrane Republike Hrvatske, Ministarstvo unutarnjih poslova  i Ministarstvo hrvatskih branitelja.

Cjelovita sanacija Uvale Miramare kreće ove jeseni, javna nabava u tijeku

Sukladno ranijim najavama, Grad Dubrovnik objavio je javnu nabavu za izvođenje radova sanacije i zaštite od odrona u Uvali Miramare. Rok za dostavu ponuda je 2. listopada, a radovi će objediniti i žurne i nužne mjere sanacije, uz planirani početak radova u jesenskim mjesecima s predviđenim trajanjem 90 dana.

Žurni radovi obuhvaćaju sanaciju pokosa i nestabilnih blokova uvale Miramare, uključujući postavljanje zaštitnih mreža i sidrenje, dok se nužni radovi odnose na zaštitu od odrona kroz izgradnju zaštitnih barijera i zidova, sve prema tehničkom rješenju geotehničke sanacije koje je prema nalogu Grada Dubrovnika izradio Centar Građevinskog fakulteta d.o.o. iz Zagreba.

Podsjetimo, iako su rebalansom proračuna na konstituirajućoj sjednici Gradskog vijeća 16. lipnja osigurana sredstva potrebna za hitnu sanaciju stijenskog pokosa te su poduzeti svi napori za žurni postupak javne nabave, tvrtke specijalizirane za ovu vrstu radova nisu bile u mogućnosti izvesti hitne radove tijekom ljetnih mjeseci zbog zahtjevnosti terena i složenosti zahvata, kao i potrebe za minimalno 60 dana izvođenja radova umjesto 30 dana.

Obilježena 34. obljetnica osnutka Odreda naoružanih brodova

Polaganjem vijenaca i paljenjem svijeća kod Spomen križa na groblju Boninovo, ispred broda Sveti Vlaho na Batali i na Orsanu odana je počast poginulim dubrovačkim braniteljima, pripadnicima legendarnog Odreda naoružanih brodova, koji danas obilježava 34 godine od osnutka.

Uz pripadnike ONB-a, stradalim dubrovačkim braniteljima poklonili su se gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković, predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica i pročelnik Upravnog odjela za proračun, financije i naplatu Ante Vojvodić.

Naime, upravo je na današnji dan, 23. rujna 1991. godine, prvi naoružani brod Odreda, pod imenom „Sv. Vlaho“, zaplovio Rijekom dubrovačkom. Zadaća odreda bila je probijanje pomorske blokade i uspostava morskog koridora za dopremanje hrane, lijekova, naoružanja i streljiva. Pripadnici Odreda prevozili su gliserima ranjenike te branitelje koji su dolazili braniti Dubrovnik.

Početkom 1992. Odred je u svom sastavu imao 22 broda namijenjena za izvođenje ratnih operacija protiv neprijatelja. Procjenjuje se da su tijekom svog djelovanja od rujna 1991. pa do prosinca 1992. gliseri Odreda prešli preko 35.000 nautičkih milja, prevezli više od pet tisuća civila, ranjenika i vojnika te prebacili više od četiri tisuće tona raznog tereta. Tijekom izvršenja brojnih zadaća poginulo je pet pripadnika Odreda.

Odred naoružanih brodova odlikovan je 2006. Redom Nikole Šubića Zrinskog za iskazano junaštvo u Domovinskom ratu. Gliser Sv. Vlaho danas je obnovljen i izložen u parku na Batali, a uz njega se nalazi i spomen ploča poginulim braniteljima pripadnicima HRM-a poginulim u obrani Grada.

PARTICIPATIVNO BUDŽETIRANJE Sudjelujte u odlučivanju i dajte svoj glas projektima “Za bolji grad”

Glasovanje u okviru projekta Participativno budžetiranjeje započelo je 22. rujna i traje sedam dana, do 28. rujna 2025. godine.

Građani su tijekom lipnja ukupno predali 130 projektna prijedloga u sklopu 25 radionica unutar 8 gradskih kotara i 17 mjesnih odbora. Građani će moći glasovati za 74 projektna prijedloga koji su zadovoljili kriterije modela participativnog budžetiranja u vrijednosti do 60 tisuća eura po svakom mjesnom odboru te 120 tisuća eura po svakom gradskom kotaru.

Glasovanjem građani odlučuju koji će se projektni prijedlozi realizirati u 2026. godini, odnosno – što je potrebno Za bolji Grad.

Glasovanje se provodi online putem platforme VoxPopuli, koja je dostupna preko službenih stranica Grada Dubrovnika. Glasovati mogu svi punoljetni građani s prebivalištem u Gradu Dubrovniku za projektni prijedlog unutar svoje jedinice mjesne samouprave. Pristup platformi za glasovanje omogućuje se prijavom kroz NIAS sustav (e-Građani). Za samu prijavu je dovoljna vjerodajnica niske razine sigurnosti koju je moguće dobiti u poslovnici FINA-e (korisničko ime i lozinka). Detaljne upute za prijavu i glasovanje dostupne su u priručniku na platformi VoxPopuli.

Pobjednički prijedlozi po gradskim kotarima i mjesnim odborima bit će financirani iz gradskog proračuna u 2026. godini, prema pravilima modela Participativnog budžetiranja. U slučaju izjednačenog broja glasova za projekte u istoj jedinici, predviđa se ponovljeno glasovanje.

Pozivamo sve Dubrovkinje i Dubrovčane da pregledaju liste prihvatljivih prijedloga i aktivno sudjeluju u glasovanju kako bi izravno utjecali na razvoj svoje lokalne zajednice.

Više informacija o projektu dostupno je ne službenoj mrežnoj stranici projekta: www.zaboljigrad.hr.

S Lapadske prema Solitudu i obratno

Sukladno ranijim najavama i nakon provedenih pripremnih radova uređenja kolnika, asfaltiranja te ocrtavanja i postavljanja nove prometne signalizacije, nova regulacija prometa u Ulici Ivana pl. Zajca, Riječkoj i Bokeljskoj uvodi se od danas poslijepodne s početkom primjene u 16 sati.

Nova prometna regulacija, koja omogućava izravno prometno povezivanje naselja Solitudo s Lapadskom obalom i obratno, dio je aktivnosti usmjerenih na poboljšanje prometne protočnosti i kvalitete života građana, u ovom slučaju rasterećenja raskrižja na Pošti Lapad.

Prema prometnom elaboratu, izmjene su sljedeće:

  • Ulica Ivana pl. Zajca: od spoja s Lapadskom obalom do spoja s Ulicom Vatroslava Lisinskog uvodi se dvosmjerni promet, uz zabranu prolaza za autobuse i kamione u smjeru Lapadska obala – Riječka.
  • Riječka ulica: od spoja s Ulicom Ivana pl. Zajca do spoja s Bokeljskom ulicom uvodi se jednosmjerni promet.
  • Križanje Riječka – Bokeljska: uređuje se prednost prolaska s jasno određenim glavnim i sporednim pravcima prometovanja.

Podsjećamo, preduvjet za uvođenje nove regulacije bilo je novoizgrađeno parkiralište na Orsanu, kojemu se pristupa iz Ulice Ivana pl. Zajca. Parkiralište raspolaže s ukupno 34 označena parkirališna mjesta (29 za osobna vozila, pet za motocikle te dva za osobe s invaliditetom) te značajno doprinosi boljoj protočnosti prometa i kvaliteti života stanovnika tog dijela grada.

Grad Dubrovnik nastavlja s ulaganjima u prometna rješenja kojima se osigurava sigurnije i učinkovitije prometovanje.

NADZOR KORIŠTENJA JAVNIH POVRŠINA Na sedam dana oduzima se javna površina ugostiteljskom objektu Lajk

Grad Dubrovnik nastavlja s provođenjem kontrole korištenja javnih površina gospodarskih subjekata unutar povijesne jezgre, s ciljem osiguranja reda i slobodnog prolaza građana i posjetitelja.

U sklopu nadzora provedenog 8. rujna 2025. godine, komunalno redarstvo Grada Dubrovnika utvrdilo je nepravilnosti u korištenju javne površine ispred ugostiteljskog objekta „Lajk“ (Stabulum d.o.o., Prijeko 4). Kontrolom je utvrđeno da je zakupac koristio 36 centimetara širu površinu od ugovorene, odnosno 276 cm umjesto dozvoljenih 240 cm, čime je došlo do ometanja prolaznosti ulice Prijeko, a bez prethodnog odobrenja Grada Dubrovnika.

Takvim postupanjem zakupac je prekršio članak 36. Odluke o zakupu javnih površina Grada Dubrovnika te članak 11. zaključenog ugovora o zakupu javne površine.

S obzirom na utvrđene nepravilnosti, Grad Dubrovnik donio je odluku o jednostranom otkazu ugovora o zakupu javne površine za navedeni ugostiteljski objekt na sedam dana. Zakupac je obvezan po primitku otkaza ugovora (uz otkazni rok od jednog dana) ukloniti sve stolove i stolice s javne površine te prestati koristiti prostor koji je bio predmet zakupa.

Mogućnost ponovnog zaključenja ugovora postoji isključivo nakon što se otklone svi razlozi za otkaz ugovora, ali ne prije isteka roka od sedam dana.

Grad Dubrovnik će i nadalje, putem komunalnog redarstva, provoditi pojačani nadzor nad korištenjem javnih površina te usklađenošću s ugovorima o zakupu, kako bi se osigurali komunalni red i pristupačnost javnih prostora unutar povijesne jezgre.

Svečano obilježen Dan policije i blagdan zaštitnika policajaca Sv. Mihovila

Gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković, pročelnica Upravnog odjela za komunalne djelatnosti, promet, more i mjesnu samoupravu Matilda Krile Prkoča te pročelnik Upravnog odjela za obrazovanje, šport, socijalnu skrb i civilno društvo Dživo Brčić sudjelovali su danas u obilježavanju Dana policije i blagdana sv. Mihovila, zaštitnika policije.

Tim povodom na centralnom gradskom groblju Boninovu i ispred zgrade Policijske uprave dubrovačko-neretvanske predstavnici Grada odali su počast polaganjem vijenaca svim poginulim pripadnicima policije stradalim za vrijeme Domovinskog rata.

Uz predstavnike gradske uprave i Policijske uprave dubrovačko-neretvanske, vijence su položili i predstavnici Dubrovačko-neretvanske županije, udruga proisteklih iz Domovinskog rata i članovi njihovih obitelji.

Gradonačelnik Mato Franković na konferenciji „M² za budućnost – priuštivo i održivo stanovanje“

Gradonačelnik Mato Franković sudjelovao je danas na konferenciji „M² za budućnost – priuštivo i održivo stanovanje“, koja je održana u organizaciji Europskog parlamenta, Europske investicijske banke (EIB), Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine te drugih partnera. Glavna tema konferencije bila je povezivanje stambene politike s demografskim promjenama i kvalitetom života, s posebnim naglaskom na razvoj novih pristupa u gradnji priuštivih i održivih stambenih rješenja.

Gradonačelnik Franković u sklopu panela ‘Lokalne i regionalne vlasti kao nositelji rješenja’ detaljno je prezentirao sve mjere koje Grad Dubrovnik provodi u okviru vlastitog modela „Dubrovačka stanogradnja“, kao i planove za budući razvoj priuštivog stanovanja. Upozorio je na važnost uvažavanja uloge gradova i specifičnosti svakog područja u kreiranju stambenih politika. Posebno je naglasio brojne pozitivne učinke dosadašnjih mjera koje su omogućile priuštivo stanovanje za veliki broj obitelji, ali je istaknuo i ograničenja trenutačnog zakonodavnog okvira na nacionalnoj i EU razini koji usporava bržu realizaciju projekata.

S obzirom na velike potrebe za stanovanjem, gradonačelnik je apelirao na aktivaciju svih dostupnih resursa lokalnih, nacionalnih i europskih kako bi se osiguralo dostatno i kvalitetno stanovanje za građane. Naglasio je kako je suradnja svih razina vlasti i relevantnih dionika ključna za postizanje održivih rezultata i dugoročnih rješenja.

“Naša budućnost ovisi o priuštivom stanovanju, drago mi je da je Europska unija to prepoznala i da kroz različite europske fondove osigurava značajna sredstva za izgradnju društvenih stanova koja bi se dodjeljivala kroz dugoročan najam. – zaključio je gradonačelnik Franković.

Na konferenciji su sudjelovali predstavnici Europske komisije, među kojima i Matthew Baldwin, voditelj Housing Task Force, koji je predstavio europske politike i financijske instrumente za rješavanje stambene krize. Predstavljene su dobre prakse iz različitih europskih gradova te arhitektonska i financijska rješenja za kvalitetno i pristupačno stanovanje. Ministar Branko Bačić također je prezentirao trenutačnu situaciju s paketom zakonodavnih izmjena u stambenom sektoru, usmjerenih na poticanje pristupačnog stanovanja i korištenje europskih fondova.

Sudjelovanjem na ovoj konferenciji, Grad Dubrovnik aktivno sudjeluje u dizajnu politika za priuštivo stanovanje u Hrvatskoj i Europi, kako bi osigurao sredstva i intervenirao u zakonodavni okvir, sve s ciljem bržeg osiguranja priuštivog stana što većem broju građana.

PARTICIPATIVNO BUDŽETIRANJE Na području Lapada postavljeno sedam česmi za pitku vodu

Kroz prošlogodišnji ciklus participativnog budžetiranja, s realizacijom u 2025. godini, građani Gradskog kotara Lapad izglasali su projekt postavljanja česmi za pitku vodu. Projekt je uspješno realiziran, a postavljeno je ukupno sedam česmi.

Česme tipa Vodek postavljene su sedam lokacija na potezu od Pošte Lapad te dalje šetnicom oko Babinog kuka, uključujući igrališta u naselju Solitudo i na glavici Babinog kuka. Imaju tri pozicije za konzumaciju pitke vode: za direktnu konzumaciju, za točenje vode u bocu i za životinje. Radove je izvela tvrtka ATIS DUBROVNIK d.o.o., a ukupna vrijednost izvedenih radova i opreme iznosi 56.200,00 eura s PDV-om.

PRETOVARNA ZONA PLOČE Potvrđena ispravnost raskida ugovora s koncesionarima zbog prekida opskrbe unutar povijesne jezgre

Visoki upravni sud Republike Hrvatske u Zagrebu odbio je žalbu tvrtke „T-BONE STEAK“ za poništenje prvostupanjske presude Upravnog suda u Splitu u predmetu Ugovora o koncesiji za obavljanje opskrbe trgovina i građana unutar povijesne jezgre, čime je još jednom potvrđena ispravnost odluka Grada Dubrovnika. Odluka je konačna i na nju nije moguće izjaviti žalbu.

Naime, nakon što je Upravni sud u Splitu pravorijekom odbacio sve zahtjeve tvrtke „T-BONE STEAK“ i time potvrdilo da je Grad Dubrovnik ispravno postupio prilikom raskidanja koncesijskog ugovora s navedenom tvrtkom, ista je odlučila nastaviti pravnu borbu i uložila žalbu Visokom upravnom sudu RH.

Podsjetimo, Grad Dubrovnik je u srpnju 2022. jednostrano raskinuo ugovor s koncesionarima zbog prekida opskrbe unutar povijesne jezgre, nakon opetovanih poziva na dijalog, što je predstavljalo direktno kršenje ugovora o koncesiji. Prethodno je gradska uprava uredila područje pretovarne zone na Pločama, omogućivši koncesionarima kontinuiran rad i tijekom trajanja uređenja.

 




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *