Država odmah mora riješiti problem povremenog prijevoza putnika

680

Udruga Glas poduzetnika se već gotovo godinu dana bori za djelatnost povremenog prijevoza  putnika. Naime, radi se o djelatnosti koja je u 2019. godini ostvarila 2.8 milijardi kuna prihoda.  Nakon pet prosvjednih akcija, mnogobrojnih dopisa i prijedloga te na desetke sastanaka s više  ministarstava, ništa se nije učinilo kako bi se pomoglo ovoj gospodarskoj grani. Ističemo da je  povremeni prijevoz putnika djelatnost koja je prva osjetila posljedice krize uzrokovane  pandemijom virusa COVID-19. Gotovo godinu dana im je onemogućen rad bez službene  zabrane Nacionalnog stožera civilne zaštite.  

Ovim putem moramo istaknuti da povremeni prijevoz putnika ima najskuplja sredstva rada  koja se većinom financiraju putem leasinga. Dok su gotovo sve zemlje Europske unije izdašno  pomogle ovu djelatnost značajnim sredstvima, Hrvatska to nije učinila. Često se kao  opravdanje moglo čuti da se ne možemo uspoređivati s Njemačkom ili Austrijom. Međutim,  čak su i države poput Bosne i Hercegovine te Srbije pomogle djelatnosti povremenog prijevoza  putnika, tako da su prijevoznici ove turističke grane u Hrvatskoj skoro pa jedini u Europi koji  nisu dobili nikakvu pomoć. Važno je istaknuti i da trenutačna ministrica turizma i sporta ovu  djelatnost uopće ne smatra turističkom granom. 

Većina poduzetnika u povremenom prijevozu putnika ima odobrene moratorije na leasinge,  od kojih najveći broj ističe 1. travnja, kada na naplatu dolaze skupe kamate (kod nekih leasing kuća se nazivaju naknade) za proteklih šest do devet mjeseci. Tvrtke koje već godinu dana ne  rade nemaju od čega platiti te kamate, a ne mogu ni početi otplaćivati redovne anuitete po  svojim leasing ugovorima. Upravo sada je krajnje vrijeme da se povuku određeni potezi, koji  bi omogućili da tvrtke opstanu i da se zadrže radna mjesta. S nešto više od 100 milijuna kuna  mogu se pokriti sve dospjele kamate po leasing ugovorima.

Uzimajući u obzir da se za vječnog gubitaša Croatia Airlines tijekom 2020. godine pronašlo  milijardu kuna, smatramo da se moraju pronaći sredstva i za povremeni prijevoz putnika.  Moramo istaknuti da su svi vlasnici tvrtki u povremenom prijevozu putnika založili privatne  zadužnice prilikom potpisivanja leasing ugovora, kao jamci-platci, čime su na bubanj stavili  svoju cjelokupnu imovinu. Zar je moguće da su ovi poduzetnici, koji su do izbijanja krize bili  perjanica hrvatskog turizma, označeni kao građani drugog reda bez prava na ikakvu pomoć? 

Zahtijevamo da predsjednik Vlade Plenković, ministar financija Marić te resorni ministar  Butković do kraja tjedna pronađu rješenje koje će omogućiti nastavak poslovanja svim  tvrtkama koje se bave povremenim prijevozom putnika. 

Potrebno je osigurati jednokratnu novčanu pomoć za svaku tvrtku s velikim padom prihoda u  djelatnosti povremenog prijevoza putnika. Od dijela te financijske injekcije prijevoznici bi  mogli platiti dospjele kamate leasing društvima, a drugim dijelom bi si pokrili fiksne troškove  do početka turističke sezone s obzirom na to da je sasvim jasno da predsezonu u Hrvatskoj  nećemo imati. 

Potrebno je također po hitnom postupku donijeti Uredbu na razini Vlade, po uzoru na druge  EU zemlje, koje su to već učinile na proljeće 2020. godine. Naime, prema navedenoj Uredbi će  leasing kuće biti u obvezi produljiti moratorije na dodatnih 12 mjeseci, kako bi se poduzetnici  uspjeli u potpunosti oporaviti i u 2022. godini početi podmirivati svoje obveze. Uredbom bi se  trebala osigurati i državna jamstva leasing kućama za sve plasmane koji će ostati u moratoriju,  kako poslovanje leasing kuća ne bi bilo ugroženo te kako ne bi, s obzirom na rezervacije rizičnih  plasmana, dovele sebe u nezavidan poslovni položaj. 

Potrebno je napomenuti kako je HANFA već u siječnju dala smjernice leasing kućama da  nastave s odgodama plaćanja za ugrožene klijente. Međutim, iz razgovora s leasing kućama te  svakodnevne komunikacije s našim članovima koji se bave povremenim prijevozom putnika,  očito je kako leasing kuće to neće učiniti bez državne intervencije. 

Ono što se Uredbom na razini Vlade također odmah mora urediti su kamate/naknade za  period novog moratorija koje moraju biti propisane na način da se obračunava visina kamate  iz ugovora na odgođeni anuitet, a ne fiksna kamata iz otplatnog leasing plana, kao što je bio  slučaj do sada. Nitko ne smije dodatno zarađivati na tuđoj nevolji. 

Napominjemo da je nedopustivo da se godinu dana nije pomoglo djelatnosti povremenog  prijevoza putnika. Nisu imali pravo ni na nadoknadu fiksnih troškova, ukinuti su im minusi  na žiro računima u bankama te im je onemogućeno podizanje kredita za likvidnost zato što  su nelikvidni. Vlasnici ovih tvrtki su obespravljeni i diskriminirani, bez da su donijeli ijednu  lošu poslovnu odluku. Godinu dana slušamo o solidarnom podnošenju krize, ali u praksi kod  ove djelatnosti nikakva solidarnost ne postoji.

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *