Izbjegavajte prehranu koja uzrokuje žučne kamence

300

Žuč je tekućina koju proizvodi jetra. Bogata je masnim tvarima – osobito kolesterolom – što ih jetra stvara iz krvi.

Uloga žuči je emulgacija (razbijanje i raspršivanje netopljivih tvari) masti i vitamina u probavni sustav – time omogućava bolju apsorpciju masnih tvari iz crijeva.

Žučni kamenci su najčešća bolest žučnih putova i predstavljaju relativno čest poremećaj u populaciji. Učestalost se razlikuje ovisno o rasi, mjestu življenja i prehrani. Gotovo 10% ukupne populacije ima žučne kamence, a kod žena se pojavljuju čak 2 puta češće.

Žučne kamence dijelimo na kolesterolske (80%) i pigmentne (20%).

Kolesterolski kamenci mogu biti čisti te u tom slučaju obično postoji jedan veći kamenac, žuto-bijele boje, dok se miješani kamenci prepoznaju kao više usitnjenih kamenaca.

Pigmentni kamenci su najčešće malih dimenzija, crne boje. Takve kamence obično nalazimo kod kroničnih bolesti kao što su alkoholna ciroza jetre, infekcija žučnih puteva ili kronična hemoliza.

Prehrana igra ključnu ulogu u stvaranju žučnih kamenaca, pogotovo ako je bogata masnoćama i lošim ugljikohidratima. I pretilost se smatra rizičnim faktorom za pojavu žučnih kamenaca. Previše masti u organizmu dovodi do povećanja kolesterola i njegovog izlučivanja u žuč, zbog čega i dolazi do nastanka kamenca. Zato bi prehranu trebalo da korigirate kako biste spriječili i ublažili tegobe. Prema tome, ako imate žučne kamence nemojte jesti masnu hranu.

Lagana hrana s niskim sadržajem masti, koja se lako probavlja, idealan je izbor. Trebalo bi da jedete umjereno i više puta tijekom dana, a nakon obroka preporučuje se da prilegnete pola sata.

Stručnjaci preporučuju sve vrste voća, a od povrća: blitvu, brokulu, mrkvu i špinat. Iz jelovnika izbacite kupus, kelj, krastavac, krumpir i papriku. Nadalje, izbacite svinjetinu, svinjsku mast i suhomesnate proizvode. Umjesto tih namirnica jedite teletinu, puretinu, piletinu i sve vrste ribe osim sardine. Također, izbjegavajte jaja, margarin, orašaste plodove, začine kao što su papar, cimet i mljevena paprika.

Tijekom tog režima prehrane preporučuju se uzimanje što više čajeva, a dopušteni su i kakao i nemasno mlijeko.

Alkoholna pića, slatkiše, kofein i mliječnu čokoladu izbacite iz jelovnika. Veoma je važno da ne jedete pohanu i prženu hranu, jer ona dodatno iritira žuč i izaziva tegobe. Tijekom pripreme obroka umjesto suncokretova uzmite maslinovo ulje koje može znatno smanjiti razinu štetnog kolesterola u krvi.

Nije dovoljno da samo prilagodite prehranu, već i da pojačate tjelesnu aktivnost. Lagano vježbanje i svakodnevne šetnje poboljšat će vaše zdravlje i reducirati tjelesnu masu.

Dnevno.hr

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *