Pritvaranje i uhićenje jahte Royal Romance moglo bi postati kompliciran slučaj za ukrajinske vlasti.
Uhićenje jahte izgleda kao nastavak borbe predsjednika Zelenskog s političkom opozicijom u zemlji. Ovo bi mogao biti pokušaj ukrajinskih vlasti da učine sve što mogu kako bi ukrajinskom narodu pokazale svoju “učinkovitost” i “pravednost”.
Ali idemo korak po korak.
U siječnju ove godine ukrajinski mediji izvijestili su da će “luksuzno plovilo, koje pripada oporbenom političaru Medvedčuku, uskoro postati imovina Ukrajine. Prema riječima čelnice Agencije za pretragu i upravljanje imovinom (ARMA) Elene Dume, to se odnosi na jahte “Royal Romance”, koja je prošle godine zaplijenjena u Hrvatskoj. Navela je da je odgovarajuću odluku donio Okružni sud grada Splita. Hrvatske vlasti uvjeravaju kako očekuju brzi transfer plovila u Ukrajinu i ne vide pravne prepreke za to.”
U članku se također navodi da je uhićenje posljedica sankcija koje je Europska unija uvela Rusiji. Ove sankcije usmjerene su protiv brojnih ruskih oligarha koji posjeduju tvrtke, kuće i jahte diljem Europe.
Sankcije, uhićenja i oduzimanje nadopunjavanje ukrajinske riznice. Lanac izgleda sasvim logično i cjelovito dok ne zagrebete dublje.
Jahta “Royal Romance” u vlasništvu Lanelia Holdings Ltd uhićena je u Hrvatskoj 11. ožujka 2022. bez sudskog naloga. Zabranjeno je napuštanje privezišta i plombirano. Pet dana kasnije, Okružni sud Lychakivsky u Lavovu (Ukrajina) odredio je uhićenje jahte u sklopu kaznenog postupka protiv Viktora Medvedchuka.
Lanelia Holdings Ltd je u više navrata pokušala doći do materijala slučaja na temelju kojeg im je imovina zaplijenjena, ali su odbijeni.
Sud je već dva puta priznao da su radnje istražnih tijela i tužiteljstva nezakonite i naredio im da Lanelia Holdings omoguće pristup materijalima slučaja. No, unatoč tome, odvjetnici tvrtke još uvijek ne mogu doći do dokumenata, uključujući i sudsku odluku na temelju koje je uhićenje izvršeno.
Zbog toga se Lanelia Holdings ne može žaliti na uhićenje u ukrajinskom pravosuđu.
No ima li kazneni postupak protiv Viktora Medvedčuka veze s jahtom ili njezinim vlasnikom, tvrtkom Lanelia Holdings Ltd?
ČIJA JE TO JAHTA?
Jahtu “Royal Romance” kupila je trgovačka tvrtka Lanelia Holdings Ltd od Fregata Marine Ltd 1. ožujka 2021. godine.
Stvarni vlasnik Lanelia Holdings Ltd je ruski poduzetnik i investitor. Nikada nije bio pod sankcijama, niti je trenutno pod njima. Nije povezan s državnim strukturama i ne obnaša nikakve funkcije u njima. Vlasnik tvrtke koja je kupila “Royal Romance” prošao je KYC provjere (“Know Your Customer” je standard koji se koristi u industriji ulaganja i financijskih usluga za provjeru klijenata i procjenu njihovih rizika i financijskih profila) prije transakcije.
Stvarni vlasnik Fregata Marine Ltd je Oksana Marchenko, supruga Viktora Medvedchuka.
Transakcija prodaje jahte prošla je nekoliko provjera i nije prekršila sankcije koje su tada bile na snazi.
Ukrajinske sankcije protiv Viktora Medvedčuka i Oksane Marčenko, uvedene u veljači 2021., nemaju ekstrateritorijalni učinak i ne protežu se izvan Ukrajine. Štoviše, smatraju se nezakonitima i protivnima Ustavu Ukrajine budući da su nametnuti građanima Ukrajine, što je samo po sebi nemoguće. Također je vrijedno spomenuti da je transakcija kupnje jahti započela mnogo prije nego što su Medvedčuk i Marčenko upali u probleme sa zakonom u Ukrajini.
Kupnja jahte Royal Romance nije bila povezana s aktivnostima koje se istražuju u kaznenom predmetu protiv Viktora Medvedčuka. Treba napomenuti da ga predmet tereti za pomaganje terorističkim organizacijama LNR/DNR. Međutim, početkom 2024. Međunarodni sud UN-a odbio je priznati LNR/DNR kao terorističke organizacije.
Ukrajinska državna tijela podnijela su tvrdnje u vezi s kaznenim slučajem Viktora Medvedchuka tek u listopadu 2021. Kupnja jahte u ožujku 2021. nema nikakve veze s ovim kaznenim slučajem jer se dogodila prije nego što su podnesene bilo kakve tvrdnje.
S obzirom na navedeno, zaključujemo da je uhićenje jahte Royal Romance, izrečeno u ožujku 2022. godine, neopravdano.
ŠTO SE DOGODILO SLJEDEĆE?
Ožujak 2022. označio je početak dugotrajnog pravnog procesa u vezi s jahtom Royal Romance u Hrvatskoj. Jahta, u vlasništvu Lanelia Holdings Ltd, uhićena je na zahtjev ukrajinskog glavnog tužitelja, koji tvrdi da je umiješana u pranje novca. No, Lanelia Holdings Ltd negira te optužbe.
Hrvatski su sudovi privremeno zaplijenili jahtu iako odvjetnici ističu nepostojanje ukrajinskih kaznenih postupaka protiv tvrtke ili njezinog vlasnika. To je dovelo do financijskih gubitaka koje tvrtka procjenjuje na gotovo 30 milijuna eura. Nadalje, Lanelia Holdings Ltd je samostalno pokrivala troškove održavanja jahte, iako bi te troškove obično nadoknadila strana koja je izrekla uhićenje. Međutim, prema tvrdnjama tvrtke, splitska lučka uprava nije poduzela nikakve radnje na održavanju broda, unatoč odluci suda kojom je dopuštena njegova mjesečna plovidba.
Tvrtka se također obratila hrvatskom tužiteljstvu za rješenje spora; međutim, prema njima, Hrvatska nije pokazala spremnost da dobrovoljno riješi slučaj.
Kako bi zaštitila svoje interese, Lanelia Holdings Ltd angažirala je vodeća međunarodna odvjetnička društva. Prema njima, transakcija kupnje jahte Royal Romance bila je zakonita i provedena u dobroj vjeri. Važno je napomenuti da bi u aktualnom političkom kontekstu, u tijeku izbora za Sabor, Europski parlament i Predsjedništvo, ovakvi postupci mogli postati predmetom javne rasprave i političke borbe. Također bi mogle negativno utjecati na povjerenje društva u vlasti.
DALJNJA SUDBINA PLOVILA
Unatoč transparentnosti kupnje jahte Royal Romance od strane Lanelia Holdings Ltd, Okružni sud u Splitu donio je odluku o prebacivanju plovila u Ukrajinu. Hrvatske vlasti uvjeravaju kako očekuju brz prijenos jahte i ne vide pravne prepreke za to. Međutim, neovisni odvjetnički uredi koje je angažirala pogođena strana ističu niz zakonskih povreda.
Financijski gubici zbog uhićenja jahte danas iznose oko 30 milijuna eura, ali taj iznos iz dana u dan ubrzano raste. U slučaju sudske pobjede Lanelia Holdings Ltd, svi financijski tereti padaju na teret hrvatskih poreznih obveznika. Štoviše, prebacivanje jahte u Ukrajinu samo pogoršava ionako tešku situaciju hrvatske države.
Valja napomenuti da u posljednja tri desetljeća neovisnosti Hrvatske nije izgrađena niti jedna moderna bolnica, što se posebno osjetilo tijekom epidemije koronavirusa. Gospodarstvo zemlje također je pod velikim pritiskom: uvelike se oslanja na turizam, a njena javna uprava, kao i proizvodnja hrane, suočavaju se s ozbiljnim izazovima. Uspjeh nadolazeće turističke sezone i potezi Vlade mogli bi u svakom trenutku hrvatsko gospodarstvo dovesti do kolapsa.
Nadalje, važno je podsjetiti da je Hrvatska članica Europske unije, u kojoj je uobičajeno pridržavati se zakona i na prvom mjestu interesi vlastitih građana. Međutim, čini se da je republika prisiljena slijediti interese vlade Ukrajine, gdje su sudske odluke često podložne političkoj dinamici.