Kako je propala Croatia Airlines?

144

OTKAZIVANJE letova, nezadovoljstvo radnika koji kreću u štrajk u špici sezone, odlazak pilota i aviomehaničara iz tvrtke samo su posljednja događanja unutar Croatia Airlinesa koja pokazuju da je tvrtka pred potpunom propasti. A prije toga sve je krenulo rasprodajom imovine. Croatia Airlines prodala je slotove na londonskom Heathrowu, za koje stručnjaci kažu da su hrvatsko nacionalno blago. Potom su rasprodali motore, koji su najvrjedniji, te i Pleso prijevoz, koji je tvrtki donosio novac.

Nisu se otvarale profitabilne linije, došla je konkurencija i sve je dovelo do toga da CA kao hrvatski nacionalni avioprijevoznik u sezoni ima samo 18 posto udjela u zračnom prometu unutar Hrvatske.

Zrakoplovni analitičar Alen Šćuric u razgovoru za Index detaljno je opisao kronologiju propasti ove tvrtke koja, kaže, može preživjeti još samo dvije godine kad rasproda sve što joj je preostalo. A to nije puno.

Šćurić navodi kako je od samog početka ove tvrtke sve krenulo krivo kupnjom prevelikih aviona koji su trošili puno goriva i time, naravno, bili preskupi za održavanje piše index.hr

Sporna kupnja aviona

“Moglo se pametnije napraviti, no, eto, onda su se vezali uz Lufthansu, a tadašnji direktor Katičić je unutar tih uvjeta još i dobro radio. To su bila luda vremena. Tad je državi bilo u interesu biti blizak s Njemačkom. Onda su kupljeni prvi ATR-ovi i to je bio zadnji pametan potez. Taj je avion bio izvrstan, pomogao je da se otvore linije, da neke poput one Zagreb – Beč budu isplative, imaju više frekvencija, da se otvori niz domaćih linija”, rekao je Šćuric.

Međutim, 1998., navodi, kreće narudžba Airbusa (europske kompanije s proizvodnjom u Njemačkoj i Francuskoj koja je perjanica europskog zrakoplovstva).

“Ne znam što se tad sve dogodilo jer nismo imali uvid u točne podatke, a svi koji su bili svjedoci te narudžbe kažu da su avioni nekoliko puta bili preplaćeni. Kupnja Airbusa je povezana s političkim konzekvencama i moguće je da su se tim avionima kupovali politički bodovi”, rekao je Šćuric.

Nakon Airbuseva na red je, kaže, došla kupnja aviona Q 400 Dash. Šćuric smatra kako je CA trebala ostati na ATR-u jer su već imali pilote i tehniku za te avione, budući da svi piloti ne lete na raznim tipovima aviona već je svaki od njih školovan za određen tip zrakoplova.

Greške koje su skupo koštale

Radile su se pogreške i trebalo se, dodaje, bolje analizirati situacija i kvalitetnije voditi kompaniju te pratiti trendove u zrakoplovstvu.

“Sve je bilo nelogično. I linije i frekvencije koje su se otvarale tada. Trošilo se previše novca jer su imali flotu koja nije bila prilagodljiva za tvrtku. Početkom 2000. javili su se trendovi velikog korištenja regionalnih jetova, mlaznih aviona koji su manji i lakši, te u kojima manje koštaju avionske takse. To su bili avioni sa stotinu sjedala i njih koriste, recimo, slovenska Adria i poljski LOT, kompanije koje su puno uspješnije i brže se šire od CA”, kaže Šćuric.

No, uprava CA, tvrdi, nije razmišljala da prijeđe na jetove već su koristili Airbus koji ima od 144 do 170 mjesta, a puno je lakše napuniti jet sa 100 mjesta. Da bi let bio isplativ, morate napuniti 75 posto zrakoplova, a Airbus koji je veći je samim time puno teže napuniti i da bude isplativ.

Čak su, dodaje, i veće kompanije imale regionalne jetove i turbopropelerce za lokalne letove. Tako da je, smatra, CA umjesto Airbuseva trebala naručiti jetove.

“I što, onda smo napokon 2012. otplatili te Airbusove koji su kupljeni 1998., odnosno otplatila ih je država. No, što se onda događa, tad Croatia Airlines napokon, kad su postali naši, prodaje jedan Airbus i motore, koji su najvredniji, puno skuplji od aviona, da bi nove kupili na leasing. Tako su malo napunili blagajnu, no potom nastavljaju plaćati skupi leasing”, rekao je za index.hr Šćuric.

“Najveći fijasko za vrijeme Kučka”

U to vrijeme na čelu kompanije bio je SDP-ov kadar Krešimir Kučko.

Za vrijeme njegovog mandata, kaže Šćuric, dogodio se najveći fijasko, a to je, kaže, prodaja Pleso prijevoza, koji je bio zlatna koka kompanije, te prodaja slotova na londonskom Heathrow.

“Prodaja slotova na Heathrowu je nacionalna sramota i izdaja. To je bilo nacionalno blago. Početkom devedesetih ste mogli dobiti slotove, a danas ih ne možete dobiti, a novih nema. Još su prodani za daleko manje novaca. Prodalo se navrat na nos, da se popune rupe. I naravno da mogu reći da posluju u plusu jer su dobili novac od prodaje slotova, no da to nije rasprodano, bili bi u debelom minusu. Tako da kompanija ne posluje profitabilno. Od cijele flote s 12 aviona CA u vlasništvu ima samo 5 aviona bez motora i 3 motora koja nisu opterećena hipotekom, te tehniku, hangare i 4 slaba slota”, navodi Šćuric.

Dodaje kako uz sve to kompanija ima neprilagođenu flotu, ne prate se trendovi, krivo se otvaraju i zatvaraju linije.

“Ne koristimo neke prednosti. Evo, kasnili smo s prodajom određenih usluga u avionu, pa recimo za Svi svete ljudi koji žive u Njemačkoj, a iz Hrvatske su, dolaze za blagdane tu, a CA u München pošalje mali avion iako bi napunila veliki.

Onda, recimo, Lufthansa štrajka i umjesto da pošaljemo svoj najveći avion za Njemačku, jer bi ljudi tad kad im se otkažu letovi kupili pošto-poto nove karte, mi im pošaljemo mali avion.

Godinama već govorimo – dajte za Božić pošaljite velike avione za Njemačku, ali ne, oni ostave ta dva velika prizemljena u Hrvatskoj. Lani su jedan poslali onako usput jer je bio na servisu u Njemačkoj i bio je 100 posto popunjen”

Cijeli članak pročitajte na index.hr

Komentari




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *