Na jesen kreće rast nezaposlenosti i pad osobne potrošnje, a oporavak gospodarstva tek od lipnja 2021.

586

Hrvatska je u samom vrhu zemalja Europske unije po padu prometa u maloprodaji i rastu nezaposlenosti u travnju. Prema podacina Eurostata, Hrvatska je u odnosu na ožujak zabilježila rast nezaposlenosti od 1,3 posto što je umnogome značajniji rast od prosjeka EU koji je iznosio blagih 0,2 posto. Po padu kupovne moći građana od 24 posto našli smo se u skupini pet zemalja s najvećim padom prometa u maloprodaji, u koju spadaju Luksemburg (24,7 posto), Malta (24,8 posto), Španjolska (29.8 posto) i Francuska (31,1 posto), a tu bi se sigurno našla i Italija no Eurostat za tu državu nije objavio podatke.

Iako su sve zemlje tijekom travnja imale zamrzavanje ekonomije, obustavu javnog prijevoza i neku vrstu karantene, padu maloprodaje u Hrvatskoj svakako je doprinio izostanak predsezone i dolazak turista već za uskrsne blagdane, a na to sve nadovezao se i pesimizam zbog kojeg građani odgađaju investicije – poput kupnje bijele tehnike ili automobila – a kupuju samo osnovne životne namirnice, pojašnjavaju ekonomski analitičari.

“Budući da osobna potrošnja građana čini 60 posto BDP-a, a ujedno je i najveći generator gospodarskog rata, njezin pad svakako će utjecati i na pad cjelokupnog BDP-a, a kada tomu pridodamo lošu turističku sezonu, na jesen ćemo vidjeti pravo stanje stvari, a to će biti porast nezaposlenosti na gotovo 200 tisuća ljudi, a s porastom nezaposlenosti za čekivati je pad potrošnje, odnosno prometa u maloprodaji”, pojašnjava Petar Vušković iz Centra za javne politike i ekonomske analize.Prema njegovim procjenama, na jesen kreće rast nezaposlenosti i pad osobne potrošnje, a oporavak BDP-a ne možemo očekivati prije lipnja 2021. godine, dok bi se osobna potrošnja građana donekle mogla popraviti tijekom božićnih blagdana.

Ekonomski analitičar Guste Santini upozorava pak da ćemo osim nezaposlenih na jesen imati i porast siromaših jer će velik broj privatnih iznajmljivača s obale ostati bez očekivanih prihoda od turizma.

Vušković primjećuje da Vlada možda nije bila dovoljno ambiciozna da se posveti ekonomiji, a sada kada je u tijeku predizborna kampanja na takvo nešto možemo zaboraviti. Izbori su, kaže, mogli biti raspisani na kraju poslovne godine, no Vlada se odlučila baviti izborima i tako pokazala da ju ekonomija ne zanima, a umjesto da promovira interese građana Vlada je ušla u izborno nadmetanje s oporbom.

IZVOR: dnevno.hr

 




Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *